اختلالات خواب

ما بر آنیم تا شما را با اختلالات خواب و روشهای مقابله با آن آشنا کنیم

اختلالات خواب

ما بر آنیم تا شما را با اختلالات خواب و روشهای مقابله با آن آشنا کنیم

جمعه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۴:۰۹ ب.ظ

وقفه تنفسی حین خواب

 

وقفه تنفسی حین خواب 

وقفه تنفسی حین خواب  یکی از شایع ترین اختلالات خواب است که بطور واضح و مشخصی با خرخرکردن ارتباط نزدیک دارد. این اختلال در مردها شایع تر است ولی در زنان نیز در سنین یائسگی و بالای 50 سال افزایش می یابد. در حدود 4 درصد جمعیت عمومی مردان و 2 درصد جمعیت عمومی زنان در سنین میانسالی مبتلا به این اختلال می شوند. اصطلاح آپنه بیانگر قطع تنفس است، اگر یک بیمار مبتلا به آپنه خواب را در هنگام خوابیدن تحت نظر داشته باشید خواهید دید که مکثهای 10 تا 60 ثانیه ای در بین خرخرهای بلند او دیده می شوند که نشانگر قطع تنفس هستند. افرادی که از این بیماری رنج می برند در هنگام  خواب به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی کنند و درصد اشباع اکسیژن در خون این افراد کاهش می یابد که این مسئله می تواند عواقب خطرناکی را برای فرد در پی داشته باشد.

 

Sleep Apnea به 2 نوع عمده تقسیم بندی می شود:

1-سندرم آپنه خواب مرکزی ( Central Sleep Apnea Syndrome )

این سندرم بیانگر قطع تنفس ناشی از عدم تلاش تنفسی در هنگام خواب است. در این سندرم سیستم عصبی توانایی لازم برای فعال کردن ماهیچه های تنفسی را در هنگام خواب ندارد و عملا برای ورود و خروج هوا به داخل ریه ها هیچ تلاشی صورت نمی گیرد.

 

2-سندرم آپنه خواب انسدادی ( Obstructive Sleep Apnea Syndrome )

این سندرم شایع ترین نوع آپنه است و به علت انسداد راه های هوایی در هنگام خواب رخ می دهد. این انسداد در اکثر موارد در راه های هوایی فوقانی ایجاد می شود. باریک شدن راه های هوایی فوقانی می تواند نتیجه چندین عامل از جمله ناهنجاری های آناتومیکی مادرزادی، افزایش وزن، مصرف الکل قبل از خواب و... باشد .

 

نشانه های متداولی که در افراد مبتلا به آپنه خواب دیده می شوند عبارتند از:

1- فرد در هنگام خواب با صدای بلند خرخر می کند.

2 - فرد از خواب خود راضی نبوده واحساس سرحالی و شادابی پس از خواب را ندارد.

3- فرد صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شود.

4- فرد در طی روز احساس خواب آلودگی داشته و برای بیدار ماندن مشکل دارد.

5- فرد ممکن است در شب با احساس خفگی از خواب بیدار شود.

6- فرد شب تعرق شدید دارد خصوصا در قسمتهای فوقانی سینه، گردن، سر و صورت.

7- فرد ممکن است در شب برای دفعه های متوالی به توالت برود.

8- فرد ممکن است در خوابیدن مشکلی داشته ومبتلا به بی خوابی( Insomnia ) باشد.

9- فرد صبح ها با احساس خشکی در دهان از خواب بیدار می شود.

10- معمولا افراد چاق مبتلا به این سندرم می باشند ولی الزاما این گونه نیست.

11- فرد ممکن است در خواب زیاد غلت بزند و یا بزاق دهانشان بر روی بالش بریزد .

 

 

آپنه خواب اختلالی است که بالقوه یک تهدیدکننده ی جدی برای زندگی به حساب می آید و در بعضی از موارد نیازمند مداخلات سریع درمانی است. این اختلال می تواند در دراز مدت عامل ایجاد کننده ی یک سری از بیماری ها به حساب آید از جمله فشار خون بالا، آریتمی های قلبی، نارسایی های احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر، فشار خون ریوی، مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به مرض قند، سکته مغزی، کاهش عملکرد شناختی، عدم تمرکز، نقص عملکرد سایکوموتور، افزایش وزن، افسردگی، کاهش توانایی جنسی، سوزش سر دل ( Heartburn ) و...

 

با توجه به نقشی که این سندرم در ایجاد خواب آلودگی افراطی در طی روز وعدم تمرکز دارد، افراد مبتلا به میزان بیشتری دچار تصادفات رانندگی و سوانح شغلی می شوند. یکی دیگر از عوارض این اختلال کاهش قدرت حافظه و توانایی یادگیری است که می تواند در کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بسزایی بگذارد.

 

درمان

با توجه به عوارض فراوانی که این بیماری برای افراد در پی دارد، اهمیت درمان این بیماری روز به روز افزایش یافته و مورد توجه بیش تری قرار می گیرد.

علی رغم مشکلات و عوارض جدی این اختلال، خوشبختانه راه شناخت و درمان موثر آن امروزه در دسترس می باشد که با توجه به نوع و شدت آپنه می توان مناسب ترین روش را انتخاب نمود. استفاده درست از این روش ها نه تنها می تواند در بهبود کیفیت خواب آنها موثر باشد بلکه اثرات سوء قطع تنفس بر روی ارگانهای حیاتی بدن را کاهش داده و یا کاملا متوقف کند.

 

  برخی از روش های ابتدایی، ساده وکاملا موثر خصوصا در موارد خفیف ابتلا به شرح زیر می باشند:

1- کاهش وزن

 اگر مبتلا به اضافه وزن هستید کاهش وزن می تواند شدت خرخرکردن و آپنه را کاهش دهد. اضافه وزن باعث رسوب چربی در اطراف کام نرم، زبان و ساختارهای گردن شده و راه های هوایی را باریک می کند. در مقابل کاهش وزن با کاهش حجم این چربی ها می تواند در گشاد کردن راه های هوایی مؤثر واقع شود.

 

2- Position therapy

 از خوابیدن به پشت پرهیز کنید. به گونه ای بخوابید که سر شما بالاتر از سایر اجزای بدنتان قرارگیرد. یک شیوه معمول برای این که فرد به پشت نخوابد بدین گونه است که فرد یک توپ تنیس را به وسط کمر خود می چسباند بنابراین دیگر قادر به خوابیدن به پشت نیست .  

 

 3- مقدار و نظم خوابتان را افزایش دهید .

هر روز در ساعات منظمی به رختخواب رفته و از رختخواب خارج شوید. شما باید در هر روز  7.5 تا 8 ساعت بخوابید. اگر محرومیت از خواب داشته باشید خرخر کردن وآپنه به مقدار و شدت بیشتری در خواب شما ایجاد می شوند.

 

4- از مصرف داروها و موادی که باعث باریک تر شدن راه های هوایی می شوند بپرهیزید.

الکل و بسیاری از قرص های خواب آور باعث استراحت ماهیچه های حلق شده و بر شدت خرخر کردن و آپنه می افزایند. شما باید از مصرف الکل حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید. سیگار کشیدن نیز می تواند باعث تورم بافت های بینی شده و باعث بدتر شدن خرخر و آپنه شود.

 

درمان صحیح و دقیق Sleep Apnea نیازمند مشخص کردن شدت این بیماری است که به وسیله تست پلی سومنوگرافی ( PSG ) انجام می شود .

راهکارهای درمانی متنوعی برای این بیماری با توجه به شدت آن وجود دارد.

انواع خفیف این بیماری با کاهش وزن ، Position Therapy ،‌ Oral appliance و ... درمان می شوند. درحالی که در درمان انواع متوسط و شدید این بیماری از CPAP ( Continuous Positive Airway Pressure )   ،‌ Bi-PAP  ( Bi-level Positive Airway Pressure  ) و ... استفاده می شود.

اقدامات جراحی نیز در افرادی که ناهنجاریهای آناتومیکی عامل اصلی ایجاد این بیماری به حساب می آیند یکی از راهکارهای موثر درمانی خصوصا در موارد ابتلا به نوع خفیف و متوسط محسوب می شود. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۱۵
دکتر خسرو صادق نیت

وقفه تنفسی حین خواب

آپنه خواب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی