آیا در تمام طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟ همیشه در حال خمیازه کشیدن هستید؟ گیج و بی حوصله اید؟ خوب شاید واقعاً به اندازه ی کافی نمی خوابید!

استراحت کافی یکی از ضروریات زندگیست. حتی یک شب خواب ناقص، واکنش هایتان را کند کرده و عملکرد ذهنیتان را با اختلال مواجه می سازد و احتمال حوادث شغلی و تصادفات جاده ای را افزایش دهد. محرومیت از خواب کافی بر روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر منفی گذاشته و به عنوان یکی از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک به شمار می رود. اگر می خواهید به راحتی میزان خواب مورد نیاز بدن خود را محاسبه نمایید،

برای محاسبه میزان نیاز به خواب اقدامات زیر را انجام دهید:

1-از مصرف موادی که باعث ایجاد بیخوابی میشوند (قهوه ، چای ، نوشابه ، ترکیبات کاکائو و سیگار ...)  حداقل سه ساعت قبل از خواب خودداری نمایید. 

2- شب موقعی بخوابید که تا صبح چیزی در حدود  ۹ ساعت وقت برای خوابیدن داشته باشید. اگر از شنبه تا پنج شنبه کار می کنید، تمرین خود را از  شب تعطیلات (پنج شنبه) شروع کنید.

۳- این کار را برای دو هفته ادامه دهید و تمام شب ها  تقریباً در ساعت بکسان به رختخواب بروید. ساعت  به رختخواب رفتن و از رختخواب برخواستن ، به خواب رفتن و بیدار شدن را در جدولی یادداشت کنید. Sleep Log

۴- از ساعت زنگ دار برای بیدار شدن استفاده نکنید و به خودتان اجازه دهید هرچقدر که می خواهید بخوابید. با این کار به راحتی متوجه می شوید که به چه میزان خواب نیاز دارید. اگر در طول هفته به اندازه ی کافی خوابیده باشید، صبح  تعطیلی نیز  همان ساعت از خواب بیدار می شوید که در طول هفته بلند شده اید. 

۵- اگر احساس کردید که صبح روز جمعه به سختی از خواب بیدار می شوید، بدانید که نیاز به خواب بیشتری دارید. اما اگر سر موقع همیشگی از خواب بیدار شدید و در طول روز هم شاداب و سرحال بودید، می توانید مطمئن باشید که به اندازه ی کافی استراحت می کنید.

حال با توجه به  نکات بالا و جدول خواب و بیداری (Sleep Log) می توانید حدود نیاز به خواب خود را بدست آورید.

۶- باید توجه داشت که دهها هزار متغیر مختلف وجود دارند که می توانند برروی میزان خواب شما تاثیر بگذارند و تنها در طول یک بازه ی زمانی طولانی است که می توانید تشخص صحیحی از میزان خواب مورد نیاز بدن خود داشته باشید.