در حاشیه نشستی به مناسبت روز جهانی خواب، دکتر صادق نیت دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران: سی درصد مردم جامعه تجربه بی خوابی دارند که این موضوع در خانم‌ها شایع‌تر است. یک سوم مردم جامعه تجربه بی خوابی دارندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر خسرو صادق نیت در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی خواب گفت: ۲۴ درصد آقایان وقفه تنفسی در خواب دارند که مهمترین علت آن خر و پف است. وی با اشاره به اینکه آمار اختلال خواب در افرادی که نوبتی کار می‌کنند تا ۶۰ درصد گزارش شده است، افزود: در طب خواب ۸۰ بیماری مرتبط با خواب طبقه بندی شده است که با علائم مختلف بروز می‌کند.

دکتر صادق نیت گفت: درمان‌های اختلال خواب با توجه به علت ایجاد اختلال متفاوت است برای مثال در مشکلات تنفسی که اغلب با خر و پف یا قطع نفس نمود پیدا می‌کند، شاهد خواب‌آلودگی، چاقی، کسالت، فشار خون بالا، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی و بروز تصادفات هستیم که در بسیاری از موارد دارو‌ها موثر نیست و نیاز به استفاده از ابزار‌ها یا عمل جراحی دارد، اما در اختلال خواب ناشی از مشکل تنفسی حین خواب، روش‌های ابزاری پیشرفته پزشکی و یا عمل جراحی چاره آن است.

وی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌های خاص تنها با انجام تست خواب و معاینه، تشخیص داده می‌شود، افزود: در برخی دیگر از بیماری‌ها فرد در هنگام خواب هوشیار است یا اطرافیان در تشخیص بیماری خواب کمک می‌کند.

صادق نیت گفت: یکی از معضلات جدی ما در بیماری‌های خواب تشخیص درست و به موقع این اختلال است بطوریکه آمار‌ها نشان می‌دهد در کشور‌های پیشرفته حدود ۸۰ درصد از این بیماری‌ها خوب تشخیص داده نمی‌شود.

وی بی‌خوابی‌ها را به چهار گونه بخش بندی کرد و افزود: 

در گونه اول، فرد در شروع خواب دچار مشکل بوده که با بهداشت خواب و دور کردن اضطراب می‌توان آن را مداوا کرد.

در گونه دوم، فرد در تداوم خواب مشکل دارد و مکرر از خواب بیدار می‌شود که بیماری‌هایی همچون پروستات، دیابت و مشکلات قلبی می‌تواند دلیل آن باشد 

در گونه سوم ابتدای خواب به خوبی بوده، ولی صبح زود و یا ساعت ۳ بامداد از خواب بیدار می‌شوند، که این مسئله می‌تواند ناشی از افسردگی در آن‌ها باشد.

در نوع چهارم فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود احساس کسلی و خستگی دارد که خروپف و وقفه‌های تنفسی و یا مشکلات حرکتی حین خواب می‌تواند دلیل و منشا آن باشد.


تهیه شده توسط خبرگزاری صدا و سیما